Fietsen werkt!

Welkom bij Fiets&Werk, koepel van sociale fietsondernemingen. Fietsmobiliteit en sociale tewerkstelling: daar staan wij voor! Samen met onze leden in Vlaanderen en Brussel beheren we fietspunten aan stations. Maar we bieden ook fietsen aan voor werknemers, toeristen, studenten of scholieren, telkens op maat van de klant.

Terug naar overzicht »

Fietspunt Gent-Dampoort

Foto: De Fietsambassade
Foto: De Fietsambassade

 

Vanaf maandag 4 mei 2009 is er ook aan het station Gent-Dampoort een fietspunt operationeel. De Fietsambassade Gent zorgt voor de uitbating ervan.

De Fietsambassade Gent is een langetermijnproject op het vlak van woon-werkmobiliteit. Het maatschappelijke doel is de ontwikkeling en implementatatie van duurzame initiatieven ter bevordering van mobiliteit en werkgelegenheid in de Gentse regio. Max Mobiel wil in Gent een meerwaarde bieden door verschillende fietsdiensten en innovatieve acties voor een betere woon-werkmobiliteit te organiseren.

 

Ligging & contact

Gent telt nu ook een tweede fietspunt, dat gelegen is aan het station Gent-Dampoort.


Oktrooiplein 10
9000 GentT:09 266 77 00
F: /


E: info.defietsambassade@stad.gent
W: www.defietsambassade.gent

 

Openingstijden

Het fietspunt Gent-Dampoort is geopend van maandag tot vrijdag van 7u tot 19u.

 

Dienstverlening

  • Toezicht op en onderhoud van fietsenstallingen

    De medewerkers van het fietspunt oefenen toezicht uit op de bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen. Op die manier krijgt de fietsende pendelaar maximale garanties op een veilige en comfortabele parkeeromgeving. De toezichters zijn aanwezig van 7u tot 19u gedurende de weekdagen. Door het aantal fietsdiefstallen te beperken wil het fietspunt het veiligheidsgevoel bij de reiziger verhogen. Daarnaast wil Max Mobiel werken aan netheid (zwerfvuil verwijderen), orde (fietsen ordelijk stallen) en opruimacties (wrakken en weesfietsen verwijderen).

  • Fietsherstel volgens het thuiskomprincipe

    Het fietspunt heeft als doel het fietsgebruik te stimuleren door een goede dienstverlening aan te bieden. Het voorthelpen van gestrande fietsers hoort daar uiteraard bij. Dat wil echter niet zeggen dat zomaar elke herstelling uitgevoerd wordt. Om een duidelijke afbakening te maken, werkt het fietspunt volgens het zogenaamde 'thuiskomprincipe'.

    Het thuiskomprincipe bepaalt wie gebruik kan maken van de dienstverlening en welke herstellingen onder die dienstverlening vallen. De hersteldienst is een service om gestrande fietsers voort te helpen, zodat ze toch veilig en reglementair thuis kunnen komen met de fiets. Het gaat dus vooral om kleine herstellingen zoals het plakken van een band, het herstellen van een licht of ketting,... Voor grote herstellingen verwijzen de medewerkers van het fietspunt door naar de traditionele fietsenmaker.

 

  • Fietsverhuur

    Pendelaars, toeristen en toevallige bezoekers hebben de mogelijkheid om in het fietspunt een fiets te huren op week-, maand- of jaarbasis. In de huurprijs zit een totaalservice vervat voor onderhoud, herstellingen en een vervangfiets.