Fietsen werkt!

Welkom bij Fiets&Werk, koepel van sociale fietsondernemingen. Fietsmobiliteit en sociale tewerkstelling: daar staan wij voor! Samen met onze leden in Vlaanderen en Brussel beheren we fietspunten aan stations. Maar we bieden ook fietsen aan voor werknemers, toeristen, studenten of scholieren, telkens op maat van de klant.

Nieuws

Maatschappelijke baten fiets vele malen hoger dan kosten18 August 2014 - 10u26 | Home - Fietspunten - Studentenfietsen - Toeristenfietsen - Bedrijfsfietsen

De maatschappelijke baten van de fiets zijn 4 tot 11 keer groter dan de kosten. Dat is de conclusie van een onderzoek in Wallonië uitgevoerd door het studiebureau Transport&Mobility (T&M) Leuven.

Zich verplaatsen met de fiets levert hoge maatschappelijke baten op. Het is goed voor de gezondheid, goedkoop, zorgt voor meer leefbaarheid in steden, minder vervuiling, beter gebruik van de beperkte ruimte,... Daarnaast levert fietsen op zijn manier ook een directe bijdrage aan de lokale economie via de verkoop en vooral het onderhoud van fietsen. Daarentegen betekent meer fietsen in veel gevallen ook een verhoogd risico op ongevallen en valpartijen.

T&M bestudeerde de effecten voor 2012 en 2030. De effecten voor 2030 werden berekend met een klein model dat gebaseerd is op een situatie met een aandeel van 10% fietsen. De belangrijkste conclusies over de effecten van dit scenario zijn:

De maatschappelijke baten zijn tussen de 4 en 11 keer groter dan de kosten
De maatschappelijke baten worden geschat op € 800.000.000
De voordelen voor de gezondheid zijn veruit de belangrijkste:
- Een vermindering van het aantal sterfgevallen in Wallonië met 400 per jaar
- De voordelen voor de gezondheid worden geschat op ongeveer € 1.000.000.000

Huishoudens kunnen hun transportkosten drastisch verminderen met ongeveer € 140.000.000:
- Bijna 50 miljoen euro van dit bedrag zijn belastingen en accijnzen (die niet worden beschouwd als een aanwinst voor de samenleving)
- Het grootste deel van de winst voor het huishouden is het verminderd gebruik van de auto

De exploitatiekosten voor het openbaar vervoer kunnen verminderd worden met € 50.000.000:
- € 30.000.000 hiervan is de daling van de overheidsbijdrage wat goed is voor het overheidsbudget
- De winsten zijn waarschijnlijk te wijten aan een daling van de groei van het openbaar vervoer, niet aan een daling van hun serviceniveau

Het relatieve risico van ongevallen met fietsen (risico op ongevallen per km) is verminderd als gevolg van de toename van het aantal fietsers (veiligheid door aantallen) en een extra investering in een betere infrastructuur: 
- Het aantal extra sterfgevallen is zeer beperkt, tussen 0 en 7
- Het aantal extra gewonden is belangrijk, geëvalueerd tussen de € 130.000.000 en € 175.000.000

4000 banen zouden aanwezig zijn in de ruime sector van fietsen in 2030

De fietsretailsector heeft een baanintensiteit die 4 keer hoger ligt dan de autoretailsector (banen / euro van de omzet)

Het volledige rapport vindt u hier
(bron: www.tmleuven.be)